رازهاي بازي بزرگ (قسمت دوم)

آمار مطالب

کل مطالب : 1554
کل نظرات : 57

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 23
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 531
بازدید ماه : 5522
بازدید سال : 32237
بازدید کلی : 349057

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان داداشي نت (هر روووز بروووز) و آدرس dadashineet.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : داداشي
تاریخ : شنبه 1 آذر 1393
نظرات


41. روز 17 دی 61 حسن روشن بعد از سه سال به ترکیب استقلال برگشت. او قبل از بازی با علی پروین دیده بوسی کرد و طرفین تاج گلی را به گردن هم انداختند. حسن روشن در نیمه دوم این دیدار به جای غلامرضا برهان زاده به میدان آمد.

22. جمال الشریف در دیدار روز 20 تیرماه سال 76، قضاوت دربی را عهده دار شد. اخراج محمد خرمگاه و پیروزی 3 ـ صفر در بازی باعث شد که پرسپولیسی ها متهم به پرداخت پول شوند، البته پرسپولیس قبل از اخراج خرمگاه یک ـ صفر پیش افتاده بود، خرمگاه در تاریخ فوتبال خود فقط همین یک کارت زرد را گرفت.

43. قبل از بازی روز 15 مهر 62، بازی به علت ازدحام تماشاگران یک ساعت به تعویق افتاد، هیات فوتبال تهران از سرپرستان 2 تیم یعنی کردنوری و خوردبین خواست تا نماینده ای را از بین خود انتخاب کنند که در پشت میکروفون از مردم بخواهد نظم را رعایت کرده، از پروژکتور پایین بیایند. 2 تیم، ناصر حجازی را نماینده اعلام کرد و حجازی، پشت میکروفون درخواست فدراسیون فوتبال را اعلام کرد.

44. قرار بود بازی نیمه نهایی مسابقات 2 گروهی باشگاه های تهران در سال 64 برگزار شود اما مسوولان هیات فوتبال دنبال بهانه ای برای جلوگیری از رویارویی 2 تیم بودند علت ترس، افشاگری از ضعف شدید فوندانسیون ورزشگاه در طبقه دوم ضلع غربی و احتمال بروز یک فاجعه انسانی در صورت ریزش این بخش بود، به خاطر این شایعه کذب، سال ها از نشستن تماشاگر در این منطقه ممانعت به عمل آمده حتی الامکان از انجام بازی پرسپولیس و استقلال خودداری می‌ شد، به همین دلیل مشمولیت رضا عابدیان را بهان 3 ـ صفر شدن نتیجه در 3 بازی و ناکامی پرسپولیس اعلام شد.

45. رضا رجبی می‌ گوید 2 شب قبل از بازی 15مهر 62 که استقلال در آن برنده شد، مختاری فر که شنیده بود بازیکنان بزرگ برای کنترل بهتر توپ با یک توپ کوچک بازی می‌ کنند، یک توپ ماهوتی گرفته و آن را به دستشویی و حمام هم می‌ برد و مدام می‌گفت می‌ خواهم آلتوبلی (مهاجم گلزن ایتالیایی) باشم.

46. اما علت و شکل مشمول بودن رضا عابدیان و برگزار نشدن دربی سال 64 به این دلیل بود که در آن زمان، بازیکنانی که در چهارم دبیرستان تحصیل می‌ کردند. برای تعویق افتادن زمان خدمت سربازی تا 3 سال درجا می‌ زدند و با مدرک دیپلم ردی به خدمت می‌ رفتند، نفراتی مثل نامجومطلق چنین کردند اما عابدیان بچه درسخوانی بود و نمی‌ توانست 3 سال درجا بزند، با این حال او و پرسپولیس فکر نمی‌ کردند رفوزه نشدن عابدیان باعث ناکامی پرسپولیس می‌ شود.

47. علیرضا اکبرپور می‌ گوید دیدار از مهر سال 78 که پرسپولیس 9 نفره شد و به تساوی انجامید. فائقی معاون فنی سازمان تربیت بدنی در بین 2 نیمه از سکوموروخوف و نصراله عبداللهی مربی و سرپرست استقلال خواسته تا بازی به تساوی ختم شود، روایتی که صداقت آن با توجه به شکل فرصت های 2 تیم در نیمه دوم بعید به نظر می‌ رسد.

48. هیجان بازی 15 مهرماه 62 چنان بود که وقتی در دقیقه 58 پرویز مظلومی گل بازی را روی سانتر رضا نعلچگر زد، همه بر سر او ریختند و فشار همبازیان و یاران ذخیره و تماشاگرانی که تا کنار زمین آمده بودند آنقدر زیاد بود که مظلومی بیهوش شد و با آمبولانس به بیمارستان رفت و به جایش بیژن طاهری به زمین آمد.

49. دوبار در دربی های دهه 60 وحید قلیچ مصدوم شد و جای خود را به بهروز سلطانی داد. در این بازی ها که روز 25 خرداد 65 و 17 آذر 68 برگزار شد پرسپولیس هر 2 بازی را به ترتیب 3 ـ صفر و یک ـ صفر برد و هیچکدام از این 2 گل نخوردند.

50. وقتی در بازی 25 خرداد 65 روی خطای فتح آبادی، مهاجم سابق پرسپولیس که حالا به تیم استقلال رفته قلیچ به شدت مصدوم شد و از زمین بیرون آمد، شایعه شد که فتح آبادی عمدا به دروازه‌بان تیم سابق خود ضربه زده، فتح آبادی یک هفته قبل در کیان ورزشی قسم خورده و اعلام کرد «به جان مادرم» عمدی نبود!

51. روز 20 تیرماه سال 1376، قرار بود فرشاد پیوس در دقیقه 10 از فوتبال خداحافظی کند، از زمین بیرون برود و مهدوی کیا جای او بیاید و پیراهن شماره 17 را به تن کند اما حمید درخشان سرمربی پرسپولیس برای استفاده بیشتر از توان دوندگی مهدوی کیا، او را در زمین نگه داشت و پیوس را با بزیک تعویض کرد و مهدوی کیا کنار زمین آمد و پیراهن فرشاد پیوس را پوشید.

52. در دربی 4 خرداد 52 که اولین دیدار برگزار شده در ورزشگاه آزادی بود، همایون بهزادی در دقیقه 87 به علت درگیری با داود حیدری داور دیدار در جواب ادعای او که « اگر حرف بزنی و باز هم اعتراض کنی اخراجت می‌کنم» گفت: اگر جرات داری اخراج کن تا ببینی تماشاگر چطور نابودت می‌ کند (برای رعایت نزاکت حمله نابود کردن را به جای عبارتی آوردیم که در ادبیات ما سخت مستهجن است، داود حیدری هم بلافاصله با نشان دادن کارت قرمز نشان می‌ دهد که ترسی از همایون و تماشاگر پرسپولیس ندارد.

53. در دیدار 4خرداد 1369 پرسپولیس و استقلال در صحنه ای مجتبی محرمی به مهدی فنونی زاده در زمانی که توپ در جریان نبود لگد زد، سال ها بعد محرمی افشا کرد که قبل از بازی مهدی 3 روز خانه ما بود و مادرم مدام پخت و ناهار و شام به خورد او داد ولی در بازی او به من بی ادبی کرد و من لگدش زدم.

54. تا اینجای کار خیلی ها شنیده اند که در بازی اسفندماه سال 70 که با پیروزی 2 ـ صفر استقلال روی 2 گل دقیقه 8 و 15 اتفاق افتاد، بازیکنان استقلال رعایت پرسپولیس را کرده اند تا بازی شش تایی نشود در حالی که ادعای پورحیدری که می‌ گوید: من چنین درخواستی را از بازیکنان تیمم نکرده ام چرا که بعدها هم اتفاق افتاد و ما در یک نیمه 3 گل زدیم! جلب نظر می‌ کند!

55. در دربی 22مهر 86 و در زمان افشین قطبی، در حالی که سرخپوشان یک ـ صفر عقب بودند، قطبی قصد آوردن بهادرعبدی به جای شیث رضایی را داشت، در حالی که استیلی تعویض کرد معطل کرده و به تاخیر انداخت تا اینکه در دقیقه 86 روی سانتر شیث رضایی، محسن خلیلی با ضربه سر دروازه را گشود.

56. در دربی 1361، دادکان دفاع راست پرسپولیس بود، او دقیقه 19 دور افتخار زد و از فوتبال خداحافظی کرد. پروین قصد داشت در دفاع راست از جواد حسن زاده استفاده کند اما ناگهان جرقه ای به ذهنش زد و عباس کارگر مهاجم سرعتی خود را که با آمدن ناصر محمدخانی به پرسپولیس نیمکت نشین شده بود، به جای دادکان به دفاع راست برد!

57. بعد از یک باخت 6 ـ صفر و یک تساوی یک ـ یک، در سومین دیدار جام تخت جمشید، تاج با گل دقیقه 88 حسن روشن پرسپولیس را برد، باشگاه برای پاداش روشن، کمبود پول او برای خریداری یک اتومبیل بی‎ام‎و تامین کرد و روشن 20 ساله بی‎ام‎و خرید، اتومبیلی که روشن هنوز آن را دارد.

58. درگیری دو بازیکن پرسپولیس قبل از دربی منجر به شکست پرسپولیس مقابل استقلال با مربیگری پرویز مظلومی، از دلایل باخت قرمزپوشان در یکی از 4گانه های پرویز قلمداد شده است. در شب قبل از دربی در رستوران دو بازیکن جوان تیم که یکی از آنها در حال حاضر از لژیونرهای فوتبال ایران محسوب می‌ شود و دیگری جایی در پرسپولیس ندارد، با وساطت علی کریمی ختم به آشتی شد. نکته اینکه خبری که از تیم بیرون داده شده بود، این بود که این دو سر سالاد با هم درگیر شده اند، در حالی که موضوع یک مساله مهم دیگر بود. از آن چیزهایی که نمی‌ شود درباره اش حرف زد.

59. روز 25 خرداد 65 و 7 فروردین 66، پروین در حالی که مصدوم هم نبود، بازی نکرد. او بازی های قبل و بعد دربی ها را بازی کرد. دلیل بازی نکردن پروین به گفته پنجعلی این بود که بعد از باخت سال 62، باخت در دربی برای علی پروین که از اردیبهشت 56 به بعد به استقلال نباخته بود چنان سخت تمام شد که پروین علیرغم برتری ظاهری پرسپولیس حداقل در روز 25 خرداد 65 حاضر نشد در میدان حاضر شود و آخرین دربی را اینگونه تجربه کرد.

60. بازی 25 خرداد 58 که برزگداشت علی دانایی فر بود با هجوم تماشاگران به داخل میدان نیمه کاره ماند، در سال 58 مردم که هنوز در حال و هوای دوران انقلاب بودند. در همه مراسمات و بازی های ورزشی و ... با مشاهده کوچکترین اتفاقی، حمله ور می‌ سازد. 12 روز قبل از تسخیر سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) این بازی انجام شد، اتفاقا سعید مراغه چیان و پروین کاپیتان های 2 تیم هر 2گفتند هجوم به زمین کارمند انقلال بوده است!

61. دیدار 13 تیر 59 که برای خداحافظی صفر ایرانپاک تدارک شده بود. صفر ـ صفر تمام شد، نکته جالب این بود که 5 قدیمی در پرسپولیس و 6 قدیمی در استقلال، به احترام ایرانپاک 25 دقیقه داخل میدان بودند. این 11 نفر را جعفر کاشانی به میدان آورده بود و علت غیبت پروین در بازی و در این مقطع این بود که مدتی شایعه شده بود نام پروین در فهرست سیاه دادگاه های انقلاب قرار گرفته است.

62. در دربی خردادماه سال 71، یک اتفاق ویژه رخ داد و برای اولین بار تماشاگران تیم پرسپولیس علی پروین را مورد انتقاد قرار داده و علیه او شعار دادند. پروین که در بازی رفت، باخت 2 ـ صفر را در لیگ اول آزادگان تجربه کرده بود در این بازی هم با پرسپولیس یک ـ صفر مغلوب شد و تماشاگران یک شعار ناهماهنگ و نه چندان قافیه دار را علیه او به کار بردند که «پروین انتقام همین بود».

63. دربی سال 1367 در حالی برگزار شد که فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب به 2 تیم پرسپولیس و استقلال اجازه داد که از بازیکنان جدید فصل 68 در ترکیب استفاده کنند در حالی که سایر تیم ها این اجازه را نداشتند! پرسپولیس با محرمی و کریم باوی و استقلال با امیر قلعه‌نویی، سعید عزیزیان، رضا حسن زاده و مرتضی یکه به عنوان یاران جدید بهره بردند.

64. دربی 23 خرداد 82 که با پیروزی 2 ـ یک سرخپوشان تمام شد. 2 میهمان ویژه از گروه اپوزیسیون علی پروین به عنوان تماشاگر در ورزشگاه حضور یافتند. شاهرودی و عابدزاده این 2 بودند که با وجود محبوبیت فوق العاده شان چندان تحویل گرفته شدند. فردای آن روز رضا شاهرودی را برای آشتی و عذرخواهی به دفتر علی پروین در توانیز بردند. جالب اینکه شاهرودی در تیم آذربایجان دوباره شاگرد پروین شد و با بازوبند کاپیتانی آن تیم به میدان رفت.

65. همایون بهزادی بعد از باخت 3 ـ یک دربی اردیبهشت 54 به شدت دنبال اعلام رسمی دوپینگ 3 بازیکن تاج سابق بود. البته او خبر داشت که شب قبل از بازی سه بازیکن تاج در مجلسی خصوصی اقدام به استفاده از ماده ممنوعه ( به صورت مخدر) کرده اند اما فدراسیون که تیم‌ملی را برای مقدماتی المپیک 1976 مونترال آماده می‌ کرد و در صورت محرومیت این سه تاجی ملی‌پوش تیم‌ملی دچار مشکل می‌ شد، با هماهنگی با علی عبده موضوع را کان لم یکن کردند. همایون بهزادی هم به همین علت از مربیگری پرسپولیس انصراف دارد.

66. چرا در بازی 17 آذرماه سال 68، رضا احدی کاپیتان استقلال شد بر احدی که تازه به استقلال برگشته بود. در همان اولین بازی به شاهرخ بیانی و نامجومطلق ترجیح داده شد، وقتی شاهرخ بیانی در ابتدای سال 68 به استقلال برگشت نامجومطلق عنوان داشت که او به پرسپولیس رفته و اگر کاپیتان باشد از استقلال می‌ رود. مدتی این 2 یک در میان کاپیتان شدند و سپس مختاری فر برای جلوگیری از اختلاف، کاپیتان شد. بعد از مصدومیت مختاری فر احدی به این دلیل کاپیتان شد.

67. بعد از دربی مهر 55 که یک ـ یک شد. پروین در رختکن به مدافعان پرسپولیس توهین کرد، دادکان علیه او برخاست و به حرف او اعتراض کرد و ماه ها از پرسپولیس دور بود. او در دنیای ورزش اعلام کرد که مربی تیم کونوف است. اما عملا پروین همه کاره پرسپولیس است چند ماه بعد برای دربی اردیبهشت 56 پروین خودش از دادکان خواست تا به تیم برگردد.

68. جک تایلور انگلیسی را می‌ شود به عنوان ترسناک ترین داور دربی در تاریخ عنوان گذاری کرد. تایلور که فینال جام‌جهانی 1974 را سوت زده بود، یک سال بعد برای قضاوت دربی به تهران آمد و آنقدر بزرگ بود که هیچ بازیکنی در شعاع 10 متری اش قدم نزند. البته ترس از تایلور تنها به خاطر عناوینش نبود که به علت اندام بسیار درشت او هم بود. آنقدر که حتی مدافعان تنومند استقلال و پرسپولیس جرات نداشتند نزدیک او بشوند.

69. فریادهای علی کریمی و لگد محکمش به سطل آشغال داخل رختکن پرسپولیس بین دو نیمه و در پایان مسابقه مقابل استقلال در دوران مربیگری حمید استیلی یکی از خاطرات ویژه برخی از بازیکنان پرسپولیس است که هنوز در این تیم حضور دارند. استیلی که دو شکست مقابل استقلال را تجربه کرد، محجوب تر از آن بود که با بازیکنان دعوا کند اما این کار را علی کریمی با نهایت حرارت انجام می‌ داد. کریمی که در پایان مسابقه با پیراهن یکی از بازیکنان استقلال در مشتش به رختکن آمده بود، هم تیمی هایش را به بی غیرتی متهم کرد.

70. گل مردود محمد نوری در دربی سال 89 که توسط کمک داور مسابقه باطل شد، یکی از رازهای نامکشوف دربی است. هنوز کسی نمی‌ داند که آیا پشت آن پرچم عجیب کمک داور مسابقه چیزی وجود داشت یا این یک اشتباه طبیعی بود.

71. در بازی دربی سال 73 که بازی نیمه کاره ماند. از جمع بازیکن ها، نفراتی مثل پیوس، داداش زاده، شاهرودی، عابدزاده و محرمی از پرسپولیس و قلعه‌نویی، ورمزیار و محمو فکری از استقلال محروم بودند، در دربی بندرعباس اولین مورد از درخواست مسوولان برای تساوی، اعلام شد و 2 تیم که در نبود ستاره ها از دربی می‌ ترسیدند توافق کردند که در دربی، بازی را صفر ـ صفر تمام کنند.

72. های دزفولی، شاهین بیانی و رحیم یوسفی را در بازی روز 28 دی 69، بعد از ایجاد درگیری، ابتدا آشتی داد و سپس آنها را اخراج کرد! دزفولی سال ها بعد از بازی در مصاحبه ای با نگارنده گفت حرکت من علمی تر و حرفه ای تر از داور بازی آلمان ـ هلند در جام‌جهانی 90 (برگزار شده در سال 69) بود که رودی فولر و ریکارد را اخراج کرد اما قبلش آنها را آشتی نداد.

73. قلعه‌نویی بعد از قهرمان کردن استقلال در لیگ 84 سرمربی تیم‌ملی شد اما او همچنان استقلال را برای خود نگه داشت و با عنوان مدیرفوتبال به اعمال نظر ادامه داد و حتی ترکیب آبی ها را در دربی او انتخاب کرد. اما بین او و مرفاوی که چندان از اعمال نظر سرمربی سابق تیم، راضی به نظر نمی‌ رسید در سر دقیقه به میدان رفتن و نحوه استفاده از علی علیزاده و منصوریان اختلاف بود.

74. بازداشت بازیکنان خاطی دربی سال 1379، برای اولین بار پای فوتبالیست ها را به زندان باز کرد و محمد نوازی، حمید استیلی و پرویز برومند به دلیل رفتار خشونت آمیز در زمین مسابقه به بند کشیده شدند. جالب اینکه از پرسپولیسی ها علی پروین، محمود خوردبین و محمد جمعه ای پیگیر آزادی بازیکنان بودند و از استقلال هیچ کس که نیمه شب با تماس پروین، فتح‌الله‌زاده و عبداللهی به بازداشتگاه می‌ آیند. این سه بازیکن به همراه فرزاد مجیدی شب در اتاق افسرنگهبان یکی از کلانتری های تهران می‌ خوابند که البته مجیدی که جرم سبک تری داشته آزاد می‌ شود. رساندن شام شب به بازیکنان بازداشتی از نکات مهم آن شب محسوب می‌ شود.

75. دربی برگشت سال 87، همان دیداری که سیاوش اکبرپور یک توپ در موقعیت گل صددرصد را خراب کرد، در رختکن و بعد از بازی قلعه‌نویی به شدت علیه او توپید و نیم ساعتی او را آماج حملات خود قرار داد، وقتی در پایان حمله به اکبرپور، اندک انتقادی به مجتبی جباری کرد، با واکنش شدید وی مواجه شد، همین درگیری عامل اولین قهر مجتبی جباری از استقلال و عدم حضورش در تمرینات شد، جباری در آن مسابقه برای استقلال گل زده و تندتر از چیزی که تصور می‌ شد جلوی قلعه‌نویی درآمد.

76. یک عدد جادویی در دربی، فاصله دو گل بین امید روانخواه و محسن خلیلی در دو بازی رفت‌وبرگشت پرسپولیس و استقلال در سال 1386 است. این دو که گلزنان تکراری بازی رفت‌وبرگشت بودند، بین گل هایشان 25 دقیقه فاصله بود. در بازی رفت روانخواه در دقیقه 59 گل زد و خلیلی در دقیقه84 جبران کرد و در بازی برگشت روانخواه دوباره در دقیقه 4 گل زد و باز هم خلیلی 25 دقیقه بعد این گل را جبران کرد.

77. آخرین دربی امجدیه 25 آبان 1358 برگزار شد که به دلیل هجوم تماشاگران نیمه کاره ماند.

78. بهرام شفیع گزارشگر شبکه اول که در دوران دهه 60 رکورددار گزارش دربی بود. وقتی در دربی روز 7 فروردین 66 که به تساوی بدون گل منجر شد در صحنه ای از شوتزنی فرشاد پیوس اعلام کرد که اگر 3 دروازه هم روی هم بود توپ گل نمی‌ شد مورد اعتراض تماشاگران پرسپولیس واقع شد و تماشاگران این تیم در بازی های بعدی او را هو می‌ کردند. این اعتراض تا سال 67 که شفیع عضو هیات مدیره پرسپولیس شد ادامه دار بود!

79. در پایان بازی روز 17 آذرماه سال 68 که طی آن استقلال یک ـ صفر به پرسپولیس باخت، شاهرخ بیانی که اولین دربی بعد از بازگشت به استقلال را تجربه می‌ کرد، به علت باخت و کاپیتانی رضا احدی که 5 سال بعد از او به استقلال آمده بود چنان عصبانی شد که وقتی عربشاهی برای خسته نباشید به سخت او رفت و یک نیمچه کری هم خواند با مشت به چانه عربشاهی زد، شاهرخ یک هفته بعد به خاطر این اتفاق رسما عذرخواهی کرد.


تعداد بازدید از این مطلب: 615
موضوعات مرتبط: ورزشي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم لحظات خوشی را به سر ببرید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود